Materiellpakke Menneskets utvikling
Dette kortmateriellet utforsker fem arter i nærmenneske- og menneskefamilien. Det er arter som i dag anses som de mest sannsynlige forfedrene til det moderne mennesket: Australopithecus afarensis, Homo habilis, Homo erectus, Homo neanderthalensis og Homo sapiens (det moderne mennesket).
Egner seg for elever i alderen 7–12 år.
Kortmateriellet kan brukes både med og uten konkreter .
Materiellet viser fem arter i nærmenneske- og menneskefamilien:
- Australopithecus afarensis
- Homo habilis
- Homo erectus
- Homo neanderthalensis
- Homo sapiens (det moderne mennesket)
Materiellpakke menneskets evolusjon inneholder:
- 5x navnekort
- 5x kontrollkort (bildekort med navn)
- 5x bildekort (uten navn)
- 5x definisjonskort (=kort med forklarende faktatekst)
- 5x definisjonskort med utelatt begrep
+ 1 skriveark (bokstavhus og linjert)
+ 1 stor oversiktsplansje
+ 5x store bildekort med navnelapper
+ oppgavekort til etterarbeid
På definisjonskortene gis det informasjon om:
- det vitenskapelige navnet og betydningen av det
- artens leveområde
- tidsperioden arten levde på jorda
- viktige kjennetegn for arten
På definisjonskortene er begrepet (som kortet handler om) markert med fet skrift.
Fordelspakke menneskets evolusjon + hodeskallens utvikling
Fordelspakken inneholder både Hodeskallens utvikling og Menneskets evolusjon med gunstig pris.
Størrelse på kortmateriellet
PDF-filen er beregnet for utskrift på A4-ark.
Kortmateriellet er beregnet til kortstativ (ekstra bredt)
Kortene har denne størrelsen
- Definisjonskort og kontrollkort er 13,7 cm høye og 14 cm brede.
- Bildekort og definisjonskort med utelatte begrep er 10,7 cm høye og 14 cm brede.
- Navnelapper er 3 cm høye og 14 cm brede.
- Skriveark er på én A4 side.
Læremål
Mennesker oppsto i Afrika. I løpet av de siste millioner år har det eksistert ulike menneskearter. De klarte å overleve til tross for mange hindringer og tilpasset seg ulike geografiske og klimatiske områder. I dag er det kun det moderne mennesket som er igjen. Alle mennesker som lever i dag, er i slekt med hverandre.
Forankring i læreplan
Materiellet er utviklet med utgangspunkt i kompetansemål og nøkkeloppdagelser i faget historie og samfunn. Det er et kortmateriell som komplementerer materiellet til menneskets tidsalder.
Montessori læreplan - historie og samfunn
Nøkkelmateriell i «Førhistorisk tid»
- Fortellinger om jordas utvikling og evolusjon .
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Førhistorisk tid»
- Jorda har hatt en lang historie, og mennesker kom veldig sent i den historien så langt.
- Alt har konsekvenser. Evolusjon bygger alltid på det som har skjedd før. Endring er naturlig.
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «De tidlige menneskene»
- Mennesker oppsto i en viss periode i jordas historie.
- Det har vært ulike menneskearter i løpet av de siste millioner år, men det moderne mennesket er den eneste nålevende art. Alle mennesker som lever i dag er derfor i slekt med hverandre.
- Mennesker kom utstyrt med noen fysiske og mentale gaver som gjorde at de overlevde til tross for mange hindringer.
- De tidlige menneskenes behov var de samme som behovene som vi har i dag.
- Mennesker klarte å vandre og tilpasse seg mange ulike geografiske og klimatiske områder.
- Mennesker begynte tidlig å forvandle omgivelsene, ikke bare tilpasse seg dem.
- Mennesker overlevde fordi de lærte å jobbe sammen.
- De tidlige teknologiske oppfinnelser viser at mennesker observerte nøye omgivelsene.
- Menneskehetens suksess var tilpasningsdyktighet.
- Menneskehetens evne til å kontrollere ild gjorde det mulig med mange nyvinninger.
- Selv om det en gang var flere menneskeaper på jorda, er det bare én art igjen, homo sapiens, og alle mennesker som nå lever er homo sapiens.
- Arten vår oppsto i Afrika og spredte seg over hele verden.
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Migrasjon»
- Homo sapiens er en art som vandrer. Migrasjon innebærer nye utfordringer, vanskeligheter og gevinster.
- Menneskers vandringer har alltid konsekvenser for miljøet, for dem selv, og for mennesker de møter. Disse konsekvensene: – kan være både positive og negative.
Montessori læreplan - biologi
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Livets ankomst og utvikling: evolusjon, tilpasning og økologi»
- Mennesker kom etter en lang rekke med ulike eksperimenter og kunne ikke ha klart seg på noe tidligere tidspunkt.
- Livets lover om overlevelse driver hver art til å tilpasse seg forholdene der arten befinner seg. I den grad de egenskapene som er utviklet er arvelige, vil de fordelaktige egenskapene over tid bli mer vanlige i populasjonen. Gjennom mange generasjoner fører en slik naturlig seleksjonsprosess til at arten er bedre tilpasset miljøbetingelsene.
- Dagens arter stammer fra tidligere arter. De fleste artene som en gang har levd på jorda er utdødd.
- Livet hadde nye «lover» å følge. Levende ting hadde fundamentale behov som måtte tilfredsstilles.
- Fundamentale behov måtte tilfredsstilles i omgivelser som ikke var statiske. Det krevde tilpasning.
- Livets «arbeid», å tilfredsstille disse behovene, førte også til forandringer i det fysiske miljøet. Endringer i miljøet skapte nye vilkår for tilpasningsdyktighet.
- Levende ting er avhengige av de abiotiske faktorene i miljøet og av hverandre. Hver organisme er medlem av flere nettverk av gjensidig avhengighet.
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Klassifisering»
- Noen organismer ligner hverandre fordi de er i slekt. Noen organismer ligner hverandre av andre grunner relatert til tilpasning.
- Etter hvert som mennesker har lært mer om hvordan livet har utviklet seg, har de oppdaget at levende organismer har et stamtre.
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Fundamentale behov, delenes funksjon, variasjon og tilpasning»
- Å overleve på jorda betyr å være tilpasningsdyktig.
- Dyrenes historie er ofte en fortelling om eksperimenter med spising, beskyttelse mot å bli spist, og bevegelse.
Aktuelle kompetansemål i biologi, etter andre halvdel av det andre utviklingstrinnet:
- Gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk.
- Utforske og sammenligne ulike dyr og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut.
Regulær læreplan - naturfag
Kompetansemål etter 4. trinn
- Utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut.
Kompetansemål etter 7. trinn
- Gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk.