Norges spiselige, ville bær
Bildekort som tar for seg 20 ulike spiselige bær som vokser vilt i Norge. Det følger også med arbeidsark til fordypningsarbeidet, samt sporingskort.
Materiellet kan knyttes opp mot elevenes utforskning av nærmiljøet. Bruk det gjerne til et tverrfaglig opplegg der uteskole, naturfag og mat & helse kombineres. Elevene kan høste de spiselige delene av plantene og studere lokale mattradisjoner, og lage f.eks. saft, gelé, te osv.
Materiellpakken er spesielt egnet for 1-4. trinn.
Materiellpakke
Tredelskort
- 20x navnekort
- 20x bildekort med navn (kontrollkort)
- 20x bildekort uten navn
Arbeidsark har tomme felt, der elevene skal fylle ut følgende:
- Andre (norske) navn som planten også er kjent som
- Vitenskapelig navn
- Familie
- Slekt
- Utbredelse
- Høyde
- Sesong
- Beskrivelse (=plantens utseende)
- Spiselige deler
- Bruk
+ 2 ulike forsider følger med: ''Bærboka mi'' og ''Spiselige, ville bær''.
Sporingskort
- 20x sporingskort som kan brukes til skrivetrening.
Skriv ut, klipp ut og laminer. Elevene kan bruke whiteboard-tusj til å øve seg på skriving av bokstavene.
Størrelse
Når du skriver PDF-filen ut på A4-ark har kortene denne størrelsen:
- Kontrollkort er 10,3 cm høye og 10 cm brede.
- Bildekort er 7,8 cm høye og 10 cm brede.
- Navnekort er 2,5 cm høye og 10 cm brede.
- Sporingskort er 6,5 cm høye og 26 cm brede.
Forankring i læreplan
Materiellet er utviklet med utgangspunkt i læreplanen.
Montessori læreplan - biologi
Nøkkelmateriell
Bilde-tekstmateriell for klassifisering av planteriket og dyreriket er nøkkelmateriell i faget biologi. Det gjelder også for lettleste bøker om planter og dyr.
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Klassifisering»
- Mennesker har gruppert levende organismer ut fra ulike egenskaper. De har lagd systemer som klassifiserer organismer.
- Noen organismer ligner hverandre fordi de er i slekt. Noen organismer ligner hverandre av andre grunner relatert til tilpasning.
- Levende organismer kan deles i grupper som vi kaller for riker. Riker kan deles opp i mindre grupper helt til man kommer til individet.
Aktuelle kompetansemål i faget biologi
Etter første halvdel av det andre utviklingstrinnet skal elevene kunne bruke sine nøkkeloppdagelser til å:
- Oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon, og andre steder i verden.
- Utforske naturområder i nærmiljøet, og drøfte bærekraftig bruk av områdene.
- Utforske sansene gjennom lek ute og inne, og i arbeid med materiellet, og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon.
- Observere og samtale om biotoper i nærmiljøet.
- Samtale om plantenes, dyrenes og menneskenes gjensidige avhengighet.
- Delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte.