PDF Spiselige, ville bær - undervisningsopplegg for småtrinnet - høsting av naturen

  • kr 199

Bildekort som tar for seg 20 ulike spiselige bær som vokser vilt i Norge. Det følger også med arbeidsark til fordypningsarbeidet, samt sporingskort.



På lager
Del

Norges spiselige, ville bær


Bildekort som tar for seg 20 ulike spiselige bær som vokser vilt i Norge. Det følger også med arbeidsark til fordypningsarbeidet, samt sporingskort.

Materiellet kan knyttes opp mot elevenes utforskning av nærmiljøet. Bruk det gjerne til et tverrfaglig opplegg der uteskole, naturfag og mat & helse kombineres. Elevene kan høste de spiselige delene av plantene og studere lokale mattradisjoner, og lage f.eks. saft, gelé, te osv.

Materiellpakken er spesielt egnet for 1-4. trinn.


Materiellpakke

Tredelskort

  • 20x navnekort
  • 20x bildekort med navn (kontrollkort)
  • 20x bildekort uten navn

Arbeidsark har tomme felt, der elevene skal fylle ut følgende:

  • Andre (norske) navn som planten også er kjent som
  • Vitenskapelig navn
  • Familie
  • Slekt
  • Utbredelse
  • Høyde
  • Sesong
  • Beskrivelse (=plantens utseende)
  • Spiselige deler
  • Bruk

+ 2 ulike forsider følger med: ''Bærboka mi'' og ''Spiselige, ville bær''.

Sporingskort

  • 20x sporingskort som kan brukes til skrivetrening. 

Skriv ut, klipp ut og laminer. Elevene kan bruke whiteboard-tusj til å øve seg på skriving av bokstavene.


Størrelse

Når du skriver PDF-filen ut på A4-ark har kortene denne størrelsen: 

  • Kontrollkort er 10,3 cm høye og 10 cm brede.
  • Bildekort er 7,8 cm høye og 10 cm brede.
  • Navnekort er 2,5 cm høye og 10 cm brede.
  • Sporingskort er 6,5 cm høye og 26 cm brede.


Forankring i læreplan

Materiellet er utviklet med utgangspunkt i læreplanen.


Montessori læreplan - biologi


Nøkkelmateriell

Bilde-tekstmateriell for klassifisering av planteriket og dyreriket er nøkkelmateriell i faget biologi. Det gjelder også for lettleste bøker om planter og dyr.


Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Klassifisering»

  • Mennesker har gruppert levende organismer ut fra ulike egenskaper. De har lagd systemer som klassifiserer organismer. 
  • Noen organismer ligner hverandre fordi de er i slekt. Noen organismer ligner hverandre av andre grunner relatert til tilpasning. 
  • Levende organismer kan deles i grupper som vi kaller for riker. Riker kan deles opp i mindre grupper helt til man kommer til individet.


Aktuelle kompetansemål i faget biologi

Etter første halvdel av det andre utviklingstrinnet skal elevene kunne bruke sine nøkkeloppdagelser til å:

  • Oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon, og andre steder i verden.
  • Utforske naturområder i nærmiljøet, og drøfte bærekraftig bruk av områdene.
  • Utforske sansene gjennom lek ute og inne, og i arbeid med materiellet, og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon.
  • Observere og samtale om biotoper i nærmiljøet.
  • Samtale om plantenes, dyrenes og menneskenes gjensidige avhengighet.
  • Delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte.