Blomstens deler
Materiellpakke
- 11 x navnekort
- 11 x bildekort med navn (kontrollkort)
- 11 x bildekort uten navn
- 11 x kontrollkort
- 11 x definisjonskort
- 11 x definisjonskort med utelatte begrep
+ oversiktsplansje med løse navnelapper (+ kontrollkort)
+ sporingsark med faktatekster
+ sporingskort med begrep
+ 3 fargeleggingsark
+ skriveark (bokstavhus og vanlige linjer) med fargeleggingsfigurer
Materiellpakka kan gjerne kombineres med puslespillet om blomstens deler og funksjon, som du finner her.
Størrelse
A4 eller A3
Velg først ønskelig papirstørrelse/format.
Hvis du har mulighet for utskrift i A3, anbefaler jeg å velge denne størrelsen.
Hvis du kun har A4-skriver velger du denne størrelsen. PDF-filen som du får da, er tilpasset til utskrift på A4-ark.
Størrelse på kortmateriellet
Når du får PDF-filen skriver du ut i henholdsvis A3 eller A4. Så klipper du ut kortene (og du kan laminere kortene, om ønskelig).
Kortene har denne størrelsen
- Kontrollkort er 10,3 cm høye og 10 cm brede.
- Bildekort er 7,8 cm høye og 10 cm brede.
- Navnekort er 2,5 cm høye og 10 cm brede.
- Sporingskort er 6,5 cm høye og 26 cm brede.
Forankring i læreplan
Materiellet er utviklet med utgangspunkt i læreplanen.
Montessori læreplan - biologi
I Montessori er biologi faget delt inn i botanikk, zoologi, menneskekroppen og mikroskopisk liv & cellebiologi. I botanikk undersøker elevene plantens deler og ser på hvilke jobber de gjør for planten, og hverandre. ´Usynlige prosesser´ blir synliggjort ved hjelp av konkretiseringer, eksperimenter, fortellinger, plansjer og metaforer.
Først rettes søkelyset mot hovedfunksjonen av en del. Deretter fordyper elevene seg i detaljer som samarbeid mellom deler, variasjon og tilpasninger til klimatiske og geografiske betingelser. Funksjonsarbeidet legger grunnlaget for klassifiseringsarbeid.
Nøkkelmateriell
Materiell om plantenes og dyrenes deler er nøkkelmateriell i faget biologi. Det gjelder også for lettleste bøker om planter og dyr.
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Fundamentale behov, delenes funksjon, variasjon og tilpasning»
- Planter produserer sin egen mat/er selvforsørgende og de fleste driver med fotosyntese.
- Delene på en plante har ulike funksjoner, de samarbeider og tjener dermed plantens helhet.
- Avhengig av omgivelsene planter må tilpasse seg, kan det oppstå variasjoner innenfor delene og deres funksjon.
- Planter reproduserer seg på ulike måter.
- Ulike planter og dyr har egenskaper som vi kan se som hjelper dem til å trives i ulike miljøer.
Aktuelle kompetansemål
Etter første halvdel av det andre utviklingstrinnet skal elevene kunne bruke sine nøkkeloppdagelser til å:
- Utforske og beskrive plantenes og dyrenes grunnleggende behov og samtale om plantenes og dyrenes tilpasning
- Samtale om plantenes, dyrenes og menneskenes gjensidige avhengighet
- Utforske sansene gjennom lek ute og inne, og i arbeid med materiellet, og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon
Etter andre halvdel av det andre utviklingstrinnet skal elevene kunne bruke sine nøkkeloppdagelser til å:
- Utforske og sammenligne ulike dyr og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut.
- Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
Regulær læreplan - naturfag
Kompetansemål etter 2. trinn
- Undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer.
- Utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer og sortere etter egenskaper.
- Utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre.
- Utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon.
Kompetansemål etter 4. trinn
- Undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar.
- Bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn.
- Sammenligne modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag.