Materiellpakke løvbladets deler
Kortmateriellet er utviklet for å kunne brukes både alene og sammen med puslespillet om bladets deler.
Materiellpakke 30 kort
- 6x navnekort
- 6x bildekort med navn (kontrollkort)
- 6x bildekort uten navn
- 6x definisjonskort (med forklarende tekst)
- 6x definisjonskort med utelatte begrep
+ oversiktsplansje med løse navnelapper
+ 6 sporingskort
+ 1 arbeidskark og 1 ark med fargeleggingsfigur
+ 6 sporingsark (faktester er skrevet med stiplede bokstaver)
+ skriveark (bokstavhus og vanlige linjer)
Størrelse
A4 eller A3
Velg først ønskelig papirstørrelse/format.
Hvis du har mulighet for utskrift i A3, anbefaler jeg å velge denne størrelsen.
Hvis du kun har A4-skriver velger du denne størrelsen. PDF-filen som du får da, er tilpasset til utskrift på A4-ark.
Størrelse på kortmateriellet
Når du får PDF-filen skriver du ut i henholdsvis A3 eller A4. Så klipper du ut kortene (og du kan laminere kortene, om ønskelig).
Kortene har denne størrelsen
- Kontrollkort er 10,3 cm høye og 10 cm brede.
- Bildekort er 7,8 cm høye og 10 cm brede.
- Navnekort er 2,5 cm høye og 10 cm brede.
- Sporingskort er 6,5 cm høye og 26 cm brede.
Forankring i læreplan
Materiellet er utviklet med utgangspunkt i læreplanen.
Montessori læreplan - biologi
Nøkkelmateriell
Materiell om plantenes og dyrenes deler er nøkkelmateriell i faget biologi. Det gjelder også for lettleste bøker om planter og dyr.
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Fundamentale behov, delenes funksjon, variasjon og tilpasningi»
- Dyr har ulike livssykluser, atferd, kroppssystemer og kroppsdeler, og deres funksjon avhenger av de omgivelse dyret må tilpasse seg til.
- Dyr reproduserer seg og tar vare på avkommet på ulike måter.
Aktuelle kompetansemål i faget biologi
Etter første halvdel av det andre utviklingstrinnet skal elevene kunne bruke sine nøkkeloppdagelser til å:
- Oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon, og andre steder i verden.
- Utforske naturområder i nærmiljøet, og drøfte bærekraftig bruk av områdene.
- Utforske sansene gjennom lek ute og inne, og i arbeid med materiellet, og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon.
- Observere og samtale om biotoper i nærmiljøet.
- Samtale om plantenes, dyrenes og menneskenes gjensidige avhengighet.