Spiselige nøtter
Bildekort som tar for seg 12 ulike spiselige nøtter som er vanlige å finne i norske butikker. Blant disse er det også noen som vi i dagligtale kaller for nøtter men botanisk sett ikke er det. Dette er gjort med vilje, slik at elevene blir utfordret til å finne ut av dette som del av undervisningsopplegget. I fordypningsheftet skal elevene krysse av det som er riktig.
Disse er med i materiellet:
- peanøtter (belgfrukt)
- cashewnøtter (frø)
- pinkjekjerner (frø)
- pistasjenøtter (frø)
- kokosnøtter (steinfrukt)
- mandler (steinfrukt)
- pekannøtter (nøtt)
- kastanjer (nøtt)
- mandler (nøtt)
- hasselnøtter (nøtt)
- valnøtter (nøtt)
- paranøtter (nøtt)
- makadamianøtter (nøtt)
I tillegg til kortmateriellet følger det med mal til fordypningshefte, ekstra arbeidsark og sporingskort.
Materiellet kan gjerne brukes tverrfaglig som et samarbeid mellom mat & helse og naturfag. Elevene kan for eksempel utforske ulike retter der nøttter inngår som ingredienser.
Materiellpakken er spesielt egnet for 2-5. trinn.
Materiellpakke
Tredelskort
- 12 x navnekort
- 12 x bildekort med navn (kontrollkort)
- 12 x bildekort uten navn
Fordypningsheftet består av arbeidsark med tomme felt, der elevene skal fylle ut følgende:
- Andre (norske) navn som planten også er kjent som
- Vitenskapelig navn
- Familie
- Slekt
- Utbredelse
- Høyde
- Sesong
- Botanisk sett er det et frø / en nøtt / en belgfrukt / en steinfrukt
- Beskrivelse
- Spiselige deler
- Bruk
+ forside følger med: ''Spiselige nøtter'', der elevene fyller ut navn, klasse og år.
Arbeidsark
- Hva heter jeg (tegn strek).
- Hva heter jeg (skriv navn på linjen).
Sporingskort
- 12 sporingskort som kan brukes til skrivetrening.
Skriv ut, klipp ut og laminer. Elevene kan bruke whiteboard-tusj til å øve seg på skriving av bokstavene.
Størrelse
Når du skriver PDF-filen ut på A4-ark har kortene denne størrelsen:
- Kontrollkort er 10,3 cm høye og 10 cm brede.
- Bildekort er 7,8 cm høye og 10 cm brede.
- Navnekort er 2,5 cm høye og 10 cm brede.
- Sporingskort er 6,5 cm høye og 26 cm brede.
Forankring i læreplan
Materiellet er utviklet med utgangspunkt i læreplanen.
Montessori læreplan - biologi
Aktuelle kompetansemål i faget biologi
Etter første halvdel av det andre utviklingstrinnet skal elevene kunne bruke sine nøkkeloppdagelser til å:
- Oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon, og andre steder i verden.
- Utforske naturområder i nærmiljøet, og drøfte bærekraftig bruk av områdene.
- Utforske sansene gjennom lek ute og inne, og i arbeid med materiellet, og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon.
- Observere og samtale om biotoper i nærmiljøet.
- Delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte.