Materiellpakke romerske kulturminner
I romerske bygninger kan vi ofte finne bueformen. Rundbuen er typisk for romersk arkitektur. Den går igjen i mange kjente byggverk.
Denne ressursen tar for seg fire kjente kulturminner:
- Colloseum
- Amfiteater
- akvedukt
- triumfbue
Liten PDF-pakke med matchingkort, sporingskort og skriveark med fargeleggingsfigurer.
Kortmateriellet skal gjerne brukes sammen med konkreter, som du finner her.
Materiellpakken inneholder:
- 4x navnekort
- 4x bildekort med navn (kontrollkort)
- 4x bildekort uten navn
- 4x definisjonskort (med forklarende tekst)
- 4x definisjonskort med utelatte ord
+ 4 sporingskort
+ 2 tomme skriveark (bokstavhus og linjer)
PDF A3-størrelse
Denne filen er tilpasset til utskrift på A3-ark og kortstørrelse er beregnet til kortholder standard størrelse.
Kortene har denne størrelsen:
- Definisjonskort og Kontrollkort er 10,3 cm høye og 10 cm brede.
- Bildekort og definisjonskort med utelatte begrep er 7,8 cm høye og 10 cm brede.
- Navnekort er 2,5 cm høye og 10 cm brede.
- Sporingskort er 6,5 cm høye og 26 cm brede.
Forankring i læreplan
Materiellet er utviklet med utgangspunkt i læreplanen (både regulær læreplan og læreplan for montessori).
Montessori læreplan - Historie og samfunn
I faget historie og samfunn passer materiellet til nøkkelmateriellet ''sivilisasjonsens tidslinje'' og ''kunst og håndverk knyttet til andre kulturer og tider.'' Buer og hvelv er hovedelementer i romersk arkitektur. Dette materiellet viser eksempler på denne konstruksjonsteknikken og romersk monumentalbygging. Materiellet kan derfor gjerne knyttes opp mot studiet av de store sivilisasjonene.
Montessori læreplan - Kunst og håndverk
«For at barnet skal se hvem det er i kosmos, vil man i montessoriskolen fokusere på den menneskelige kulturarven framfor den nasjonale kulturarven. Faget kunst og håndverk skal settes både i et historisk perspektiv og i et verdensperspektiv. (...) Elevene skal utforske samtidens visuelle kultur, kulturarv og håndverkstradisjoner fra ulike verdensdeler som kilde til opplevelser, forståelse og inspirasjon til egen skapende praksis.» (Montessori læreplan, s. 107-108).
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Kulturforståelse»
- Det å uttrykke seg, utsmykke og pynte er et av de åndelige behovene vi mennesker har og som vår menneskelige kulturarv vitner om.
- Alle kulturer har og vil skape sin kunst, sin tolkning av omgivelsene og livet avhengig av tiden de lever i og tilgjengelige ressurser.
- Gjennom studier av kunst og håndverk kan vi se kjennetegnene til en kultur.
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Håndverksferdigheter»
- Mennesker har og vil skape kunst med ulik hensikt: brukskunst, utsmykking, illustrasjon til tekst, skuespill, arkitektur og så videre.
Aktuelle kompetansemål etter første halvdel av det andre utviklingstrinnet:
- Samtale om bruk, funksjon og materialvalg i ulike bygninger og lage skisser med forslag til ny arkitektur.
- Tolke form og symboler fra ulike kulturer og bruke disse i visuelle uttrykk.
- Utforske mangfold i motiver og visuelle uttrykk i kunst fra ulike kulturer, verdensdeler og lage en digital presentasjon.
Montessori læreplan - Geometri
Geometri i det andre utviklingstrinnet
Nøkkelmateriell i «Geometriens historie»
- Håndlagd materiell som belyser geometriens historie: bilder av symmetri i naturen og den menneskeskapte verden, tesselering, geometriske former i kulturarven fra mange kulturer.
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Geometriens historie»
- Kulturer over hele verden og i mange tusen år har uttrykt seg gjennom geometri.
- Geometri finnes i mange aspekter av «sopranaturaen», den menneskeskapte verden.
- De tre grunnleggende formene: sirkel, kvadrat og trekant har hatt spesiell betydning for mennesker.
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Fra legeme til punkt, punkt til legeme, linjer»
- Linjer som møtes og buer som skjæres skaper forhold som har en betydning.
- Symmetrilinjer kan finnes i mange former og kan hjelpe meg til å forstå formens egenskaper.
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Polygoner og tredimensjonale figurer»
- Former og figurer har navn. De har spesifikke navn og navn de deler med andre former og figurer med lignende egenskaper.
- Former og figurer har deler, og disse delene kan hjelpe meg å forstå hvor mye plass de opptar.
- Jeg kan gjennom konstruksjon og utforskning av geometriske former, geometriske sammenhenger og ulike figurer se mønstre og finne regler.
- Det meste av det mennesker har konstruert har rene geometriske figurer som utgangspunkt.
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Vinkler»
- Når to linjestykker eller stråler møtes, danner de to vinkler.
- Vi gir navn til vinklene ut fra åpningen mellom de to strålene.
- Sirkelen er den store kalkulatoren av vinkelen. Alle vinkler «bo»” i en sirkel.
Regulær læreplan - samfunnsfag
Kompetansemål etter 4. trinn
- Utforske kulturminner og hvordan mennesker levde i den tiden kulturminnene er fra, og sammenligne med hvordan vi lever i dag.
Regulær læreplan - matematikk
Kompetansemål etter 4. trinn
- Utforske, beskrive og sammenligne egenskaper ved to- og tredimensjonale figurer ved å bruke vinkler, kanter og hjørner.