Materiellpakke tema Bondegård
Egner seg for elever i alderen 4–7 år.
Kortmateriellet kan brukes både med og uten konkreter .
Velg språk og størrelse på materiell-pakka
Materiellpakke norsk / engelsk består av:
- 10 x navnekort
- 10 x bildekort med navn (kontrollkort)
- 10 x bildekort uten navn
+ skriveark (bokstavhus)
+ sporingskort
Fordelspakke norsk + engelsk
- 20 x navnekort (10 x norsk og 10 x engelsk)
- 20 x bildekort med navn (kontrollkort) (10 x norsk og 10 x engelsk)
- 20 x bildekort uten navn (10 x norsk og 10 x engelsk)
+ skriveark (bokstavhus)
+ sporingskort
+ 2 bonus arbeidsark norsk/engelsk
Størrelse
A4 eller A3
Velg først ønskelig papirstørrelse/format.
Hvis du har mulighet for utskrift i A3, anbefaler jeg å velge denne størrelsen. Plakater og plansjer er finest i stor størrelse. PDF-filen i A3 format bruker også litt færre ark, og er derfor også et mer bærekraftig valg.
Hvis du kun har A4-skriver velger du denne størrelsen. PDF-filen som du får da, er tilpasset til utskrift på A4-ark.
Størrelse på kortmateriellet
Når du får PDF-filen skriver du ut i henholdsvis A3 eller A4. Så klipper du ut kortene (og du kan laminere kortene, om ønskelig).
Kortene har denne størrelsen
- Kontrollkort er 10,3 cm høye og 10 cm brede.
- Bildekort er 7,8 cm høye og 10 cm brede.
- Navnekort er 2,5 cm høye og 10 cm brede.
- Sporingskort er 6,5 cm høye og 26 cm brede.
- Skriveark kan skrives ut i enten A4- eller A3-størrelse.
Forankring i læreplan
Materiellet er utviklet med utgangspunkt i læreplanen.
Montessori læreplan - biologi
Nøkkelmateriell
Hvem er jeg? – bilde- og tekstkort om planter og dyr er nøkkelmateriell i faget biologi, kunnskaps- og utforskningsområdet «Fundamentale behov, delenes funksjon, variasjon og tilpasning» (Læreplan for Montessori).
Aktuelle kompetansemål - Biologi
Etter første halvdel av det andre utviklingstrinnet skal elevene kunne bruke sine nøkkeloppdagelser til å:
- samtale om plantenes, dyrenes og menneskenes gjensidige avhengighet.
- delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte.
- gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas.
- samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak.