Materiellpakke tema norske ugler
Egner seg for elever i alderen 5-10 år.
Materiellpakke
Tredelskort
- 10x navnekort
- 10x bildekort med navn (kontrollkort)
- 10x bildekort uten navn
Arbeidsark
- Tre ulike arbeidsark der elevene skal tegne strek mellom to elementer (+ fasit)
Arbeidshefte
Forside + to arbeidsark. Elevene skal finne ut av og notere følgende:
- vitenskapelig navn
- familie
- slekt
- habitat og utbredelse
- vingespenn
- vekt
- beskrivelse
- kost og jaktatferd
- gjennomsnittlig antall egg
- hekkesesong
- trusler
+ prosjektark til jordugle, snøugle, hubro, lappugle og hornugle (med fargleggingsfigur og vanlige linjer)
+ skriveark (bokstavhus og vanlige linjer)
+ sporingskort
Størrelse på kortmateriellet
Skriv ut PDF-filen i A4 og i fullfarge.
Kortene har denne størrelsen
- Kontrollkort er 10,3 cm høye og 10 cm brede.
- Bildekort er 7,8 cm høye og 10 cm brede.
- Navnekort er 2,5 cm høye og 10 cm brede.
- Sporingskort er 6,5 cm høye og 26 cm brede.
Forankring i læreplan
Materiellet er utviklet med utgangspunkt i læreplanen.
Montessori læreplan - biologi
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Livets ankomst og utvikling: evolusjon, tilpasning og økologi»
- Levende ting er avhengige av de abiotiske faktorene i miljøet og av hverandre. Hver organisme er medlem av flere nettverk av gjensidig avhengighet.
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Livets ankomst og utvikling: evolusjon, tilpasning og økologi»
- Det er millioner av ulike organismer som bor på jorda til enhver tid. Noen av disse er like hverandre og noen er veldig forskjellige.
- Å overleve på jorda betyr å være tilpasningsdyktig.
- Dyr har ulike livssykluser, atferd, kroppssystemer og kroppsdeler, og deres funksjon avhenger av de omgivelse dyret må tilpasse seg til.
- Dyr kan deles inn i planteetende, kjøttetende og altetende.
- Dyr reproduserer seg og tar vare på avkommet på ulike måter.
- Dyrenes historie er ofte en fortelling om eksperimenter med spising, beskyttelse mot å bli spist, og bevegelse.
Aktuelle kompetansemål i biologi, etter første halvdel av det andre utviklingstrinnet:
- Utforske og beskrive plantenes og dyrenes grunnleggende behov og samtale om plantenes og dyrenes tilpasning.
- Samtale om plantenes, dyrenes og menneskenes gjensidige avhengighet.
Aktuelle kompetansemål i biologi, etter andre halvdel av det andre utviklingstrinnet:
- Foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap og naturforvaltning
Montessori læreplan - geografi
Aktuelle nøkkeloppdagelser i kunnskaps- og utforskningsområde «Klassifisering»
- Noen organismer ligner hverandre fordi de er i slekt. Noen organismer ligner hverandre av andre grunner relatert til tilpasning.
- Etter hvert som mennesker har lært mer om hvordan livet har utviklet seg, har de oppdaget at levende organismer har et stamtre.
Regulær læreplan - naturfag
Naturfag | Kompetansemål 4. trinn:
- Utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut.
Naturfag | Kompetansemål 7. trinn:
- Foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning.